måndag 5 januari 2009

Gaza

Sebastian, jag vet att det kanske är tidigt i bloggen och jag vet att vi inte skulle diskutera politik men det känns svårt att ignorera det som sker i Gaza och är det inte ett tecken på att när en dialog känns svår och känslig så är den väldigt viktig?

Det vi ser i Gaza idag upprör så många och är grogrund till en sådan enorm frustration i den muslimska gemenskapen-umman. Jag tror att det är viktigt att prata om och jag tror att vi som faktiskt lever i fred och samförstånd och som kan ha fredliga dialoger och samtal här i Sverige måste våga ta i frågan. Vi måste öka gemenskapen och våga diskutera mellan jude och muslim i den svenska kontekten, den svenska umman. Hur ska vi annars kunna mötas i världen?

Jag tycker det är svårt att inte reagera känslomässigt på det som sker. Att inte påverkas av bilder på döda barn, män som kissat på sig av rädsla under bombanfall och jag märker att jag själv blir så enormt arg och upprörd. Vilket jag tycker alla borde bli som ser dessa bilder. Men vad jag också märker är att jag inte har någon kontakt med "den andra sidan" och genom svensk media endast tar in den palestinska misären. När jag var i de palestinska områderna och Israel och arbetade hade jag dagligen kontakt med både palestinier och israeler, muslimer och judar. Det gav mig en bredare tolerans och ett perspektiv som jag upplever det svårt att ha här i Sverige.

Jag vänder mig därför till dig för en dialog, för att jag behöver tror jag, för att få höra vad du som jude tycker om det som sker och hur du tänker. Jag vet att din judiska identitet inte gör dig till representant för det som sker i Gaza eller ens för Israel, lika mycket som jag är för Hamas eller palestinierna. Men jag hör gärna en judisk röst om detta, med stöd från din tro. Vad tänker du? Du är givetvis fri att vägra och låta bli om du fortfarande anser det vara för känsligt.

Inga kommentarer: