torsdag 27 november 2008

Interfaith Climate Summit

Plötsligt tycks en hel del chanser till interreligiöst arbete kasta sig över mig; jag går en kurs med en tung majoritet muslimer, SKR håller på att starta upp en interreligös arbetsgrupp, den här bloggen, som snart förhoppningsvis får en kristen medförfattare, har startats upp, och så ska jag i helgen på Interfaith Climate Summit för att diskutera/debattera/enervera.

En kort presentation av Interfaith Climate Summit lyder; ärkebiskop Anders Wejryd bjuder in religiösa ledare från hela världen, från rabbinen Arthur Waskow till wiccanen Starhawk. Kristna i alla former och färger, muslimer, sikher, buddhister, daoister, bahai, judar, nyhedningar, samer (!), etc. Folk kommer från Kenya, Sri Lanka, Holland, Grönland, USA, you name it...
Allt det här är otroligt spännande, och på flera sätt historiskt och jag tar av mig kippan för Wejryd och Svenska kyrkan.

Inga kommentarer: