måndag 22 december 2008

Chanucka Sameach/God Jul/Insert random holiday

Så har chanucka dragit igång och på onsdag är julen över oss. Samtidigt är det snart Al Hijra, nyår, för muslimer.
Efter Interfaith med dess supermultireligiösa ceremonier är jag rätt fascinerad av galna crossovers och fick dessutom det här skickat till mig:
http://audio.xanga.com/LizziRose/79b9c3043066/audio.html

Det här är alltså Hallel, den judiska samlingen av psalmer som man sjunger vid högtider - till julmelodier. Bland det underligaste jag hört, men himla festligt. Kan dock vara lite för synkretistiskt för de flesta - kanske även för mig. Jag har inte bestämt mig än.

Hursomhelst har vi ett par högtider över oss nu, varav de båda traditionellt europeiska är inriktade på ljuständning; advent och chanucka.
Det är knappast någon slump att judar tänder ljus på den mörkaste delen av månaden närmast vintersolståndet och att juldagen infaller när solen återvänder efter tre dagars totaldöd.
Vi firar dessa högtider av helt olika anledningar, men att man firar det just genom ljuständning hör nog inte ihop med anledningarna i sig, utan snarare med att man sitter mitt i vintern och håller på att förgås i svärtan.
Ett tecken på att människor ändå är människor, när allt kommer omkring.
Nå, ikväll halv sex är det chanuckia-ljuständning i Kungsan, och överallt har kristna hängt upp julstjärnor och ställt fram sjuarmade adventsljusstakar.
Jag avslutar med ännu en länk, mindre seriös denna gång:
http://www.youtube.com/watch?v=7s5GY2NY2wY
Chanucka sameach!

Inga kommentarer: